MÉNDEZ FERRÍN Y EL CONGRESO SOBRE VALLE-INCLÁN EN PONTEVEDRA
por Unvelina Perdomo
(T.I.V.)
Del 25 al 28 de noviembre de 2003 se celebró en la ciudad de Pontevedra (Museo Provinicial) un Congreso sobre don Ramón, «Valle-Inclán, epílogo de una época, precursor de nuevas estéticas», organizado por la Fundación Valle-Inclán. El encuentro fue inaugurado por el presidente de la Xunta, junto con el presidente de la Fundación Valle-Inclán, Xerardo Fernández Albor; el responsable de la Diputación; los alcaldes de Pontevedra y Vilanova, Miguel Fernández Lores y José Juan Durán, respectivamente; y el Secretario de Estado para la Cultura, Luis Alberto de Cuenca, que abrió la sesión con una ponencia sobre las Sonatas. Los ponentes y comunicantes fueron Marina Mayoral, Carmen Becerra, Luis Alonso Girgado, Ramón Villares, César Antonio Marina, Xosé Luis Méndez Ferrín. También intervinieron el profesor de la Universidad de Birmingham, Craig Patterson; el actor y director de teatro portugués Xosé Martíns; y el matrimonio Eliane e J.M. Lavaud, catedráticos en la Universidad francesa de Dijon. El congreso fue dirigido en su realización por el profesor José Antonio Ponte Far.
El prestigioso escritor Xose Luis Méndez Ferrín, que participó en el evento, hizo unas punzantes observaciones en el El Faro de Vigo de las que El Pasajero quiere dar testimonio.
En dos breves artículos, «Chove sobre da esfinxe» (28/11/03), y «Chove sobre la máscara» (1/12/03), suscribe sendas observaciones que tienen mucho que ver con la metáfora de los dos títulos. La primera hace referencia a la ya tradicional apropiación deshonesta, por los sectores del poder, de la figura de Valle-Inclán. Claro testimonio de ello fueron las palabras inaugurales del presidente de la Xunta, que escenificaron -en palabras de Ferrín- un auténtico guiñol:Desta vez a inauguración do Congreso escenificou o guiñol. Fraga Iribarne queixouse de que Valle-Inclán estiveta moi, moi esquencido. Estaría: sabe moi ben o presidente que no seu Ministerio de Información e Turismo, se ben lle tolerou Divinas Palabras, a censura seguiu aferrollando calisquer representación teatral de Valle que contivese críticas ao Exército ou á Moral Cristiá. Foron os do bando de Fraga Iribarne os que perseguiron a outra escultura de Valle, a de Prieto Coussent, até deixala tirada a escarnida nas chans selvaxes da Barbanza. En canto a Luis Alberto de Cuenca, sempre tan así, el dixo preferir de Valle o retrato de Concha na Sonata de Otoño e a totalidade da de Primavera: comprendo ben as predileccións do señor Subsecretario.[…]
1966, ano do centenario de Valle-Inclán. Recén incorporado este cronista á cadeira de Lingua i Literatura de Santa Irene, […]. Co apoio do Director do centro, Luis Curiel, intentei un ciclo de conferencias de homenaxe ao do Salnés. Estaban dispostos a vir Dámaso Alonso para tratar da súa poesía, Zamora Vicente para ilustranos sobre a novelística, Guillermo Díaz Plaja para se ocupar dos dous estilos. É máis: José Monleón explicaría o teatro de Valle-Inclán, García Sabell a súa persoalidade humana e Celestino F. De la Vega ía ocuparse da figura do mestre en relación co pensamento europeo do tempo que lle tocara vivir.[…]
Pedimos axudas económicas a todas as institucións. Todas, encluída o Ministerio de Información e Turismo con sede (tamén) na calle Génova, déronnos a Curiel e a min coas portas nos fuciños. E foi pena. Pero ó franquismo éralles así.
La segunda observación alude al difícil papel del crítico cuando ha de enfrentarse con una figura tan universal como la de Valle:¿Cómo decer algo a xeito e nun estilo condigno a propósito dun superior como é Valle-Inclán? Él mismo dice sentirse incómodo en su escasa faceta de crítico, como un «eunuco», pues a verdade é que Valle-Inclán sobrecolle, alén de pola súa excelsitude literaria, pola súa condición de vate anticipatorio. El chegou a numerosos sitios o primeiro .Después de señalar la ingente labor artística del autor gallego, Méndez Ferrín nos alerta de que Valle, en su opinión, sigue siendo todavía un «estereotipo», un «topicazo», una «elaborada máscara» creada por gran parte de la crítica académica. En definitiva, aún espera don Ramón ser desenmascarado:O valleinclanismo oscila entre o louvor místico dos seguidores dun gurú e os traballiños burocráticos destinados a engrosar os curricula académicos: hai, home non, grandes aportacións críticas, producidas por persoas que nada teñen de eunuco, á obra de Valle. Pero persiste a necesidade de desenmascarar a Don Ramón. Todos sentimos o terror de porlle a man no rostro.
El Pasajero, invierno 2004